A A AAktualnościkomentarze (0)

Największe sieci restauracji: McDonald’ s, Da Grasso i KFC

Największe sieci restauracji wygrywają z tradycyjną kuchnią polską

Fot.: SXC

Największe sieci restauracji wygrywają z tradycyjną kuchnią polską

Polacy najczęściej wybierają tradycyjną polską kuchnię, ale to McDonald’ s, Da Grasso i KFC są największymi sieciami restauracji.
Spędzanie czasu poza domem w pracy czy szkole są najczęstszymi powodami do jedzenia poza domem dla Polaków, według najnowszego badania  przeprowadzonego dla raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014". Jako najbardziej ulubioną respondenci wybierali polską kuchnię, jednak to sieci barów szybkiej obsługi oraz pizzerii rozwijają się najszybciej, wpływając na zmianę przyzwyczajeń konsumentów.

Jemy poza domem, bo w nim rzadko bywamy

Jedno z pytań zadawanych w badaniu przeprowadzonym przez PMR Research dotyczyło najczęstszych okazji, przy których Polacy decydują się jeść poza domem. Nie chcąc nic sugerować, ankieterzy nie czytali odpowiedzi, ale pozwolili respondentom na spontaniczne wymienienie okazji, które zostały później skategoryzowane. Najczęściej jedzenie posiłków i przekąsek poza domem wynika z sytuacji życia codziennego, czyli pracy i nauki. Właśnie z tej okazji przebywania w szkole, na uczelni lub w pracy 32 proc. badanych najczęściej je poza domem.

Stosunkowo duży udział odpowiedzi wskazuje na specjalne okazje. Aż 34 proc. osób je poza domem z powodów towarzyskich, 22 proc.  czyni to podczas spotkań ze znajomymi, a 12 proc. przy wyjątkowych okazjach (urodziny, imieniny, rocznice itd.). Osoby, które tylko przy takich okazjach wybierają usługi gastronomiczne zamiast przygotowania posiłku w domu, stołują się poza domem rzadziej niż te, które codziennie w pracy lub szkole jedzą posiłki. Podobnie, 10 proc. badanych deklaruje, że je "bez specjalnej okazji, dla odmiany od posiłków jedzonych w domu". Wybierają się zatem do restauracji lub barów po to, aby spróbować czegoś nowego.

Zgodnie z badaniem, największą popularnością wśród respondentów cieszą się dania tradycyjne, polskiej kuchni 27 proc. badanych zamawia je bardzo często, 24 proc. często, tylko 8 proc. nie zamawia ich wcale. Jednakże, obok tego głównego trendu rośnie także grupa osób, które chętnie próbują innych kuchni narodowych, w tym nieco bardziej egzotycznych. 

Jemy kebaby, hamburgery i po chińsku

Następną popularną kategorią jest fast food (orientalny, np. kebab, oraz tradycyjny, np. hamburgery), jak również kuchnia chińska i włoska. Deklaracje co do bardzo częstego zamawiania dań z tych kategorii zgłasza tylko 5-6 proc., ale na stosunkowo częsty ich wybór wskazuje od 15 do 25 proc. osób. 

Wielu konsumentów od czasu do czasu próbuje także innych typów kuchni. Wszystkie pozostałe kuchnie cieszą się jednak zdecydowanie mniejszą popularnością i we wszystkich najsilniejsza jest grupa, która deklaruje, że nie je w ogóle potraw danej kuchni.

Najbardziej popularne są lokale (zwłaszcza oferujące niższe ceny, jak bary czy jadłodajnie) z kuchnią polską.
Mimo wszystko jednak liderem rynku restauracyjnego jest w Polsce sieć McDonald’ s. zarówno pod względem wartości sprzedaży jak i liczby placówek. Na koniec 2011 r. sieć posiadała 279 placówek, w tym 143 franczyzowych. Druga największa pod względem liczebności sieć Da Grasso ze wszystkimi formatami swą wysoką pozycję również zawdzięcza rozwojowi na zasadzie franczyzy. Trzecią z kolei jest niezwykle dynamicznie rozwijana sieć KFC ze 150 lokalami.

Także pizza

Szybko rosnąca liczba placówek sieci barów szybkiej obsługi (pierwsze i trzecie miejsce w pierwszej piątce sieci pod względem liczby placówek) i pizzerii (drugie i czwarte miejsce) pokazuje zmianę przyzwyczajeń żywieniowych konsumentów, która jest również widoczna w wynikach ankiety pizza jako drugi najczęściej zamawiany posiłek.  Aby przełamać negatywny stereotyp niezdrowego jedzenia, z którym te firmy są kojarzone, klientom serwowane są śniadania, sałatki, warzywa czy produkty mleczne.

Informacja została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. "Rynek HoReCa w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014"

Komentarze

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.